Hogyan zökkents ki másokat?

A főnököd kemény, domináns ember, aki hirtelen reagál. Hogyan érd el, hogy komolyan vegyen téged?

A családtagod nem szívesen beszél problémákról. Hogyan érd el, hogy elmondja amit gondol?

Ebben a bejegyzésben arról olvasol, mit tehetsz azért, hogy mások másképp viselkedjenek egy helyzetben, mint ahogy szoktak.

Nem arról van szó, hogy manipulálj vagy átnevelj másokat. Az első tisztességtelen, a második reménytelen. Sokkal inkább arról, hogy mit változtathatsz a saját viselkedéseden. Annak érdekében, hogy a másik másképp viselkedjen és így egy konfliktus valódi megoldást találjon.

Hogyan érd el egy dominánsnál, hogy meghallgasson téged?

A domináns viselkedés logikája, hogy a másikat alkalmazkodásra kényszeríti. Ha ez sikertelen akkor a domináns embernek két választása van: harc a győzelemig vagy a stílus megváltoztatása.

A domináns ember kizökkentésének első lépése, hogy a első lépésben te magad is dominánsan lépsz fel.

a) Harc a győzelemig vagy vereségig

Ha a domináns ember a te domináns fellépésedre a harcot választja, akkor nem sok esélyed van a konfliktus értelmes rendezésére. Vagy felveszed a küzdelmet, vagy pillanatnyilag alkalmazkodsz esetleg kimenekülsz a helyzetből.

b) Stílus váltás

Szerencsére sok domináns ember nem betegesen domináns és nem is ostoba. Ha érzi rajtad, hogy nem engedsz, a nyomás növelése helyett stílust vált.

Az már személyfüggő, hogy a domináns ember milyen stílusra vált át először. Valószínű az a stílus, ami a konfliktuskezelési tesztben a domináns stílus után a legmagasabb értéket kapta. Ez lehet elkerülő, alkalmazkodó, problémamegoldó, kompromisszumkereső. Jó ha tudod, melyik viselkedésre van szükséged. Ha problémát akarsz megoldani, akkor nem segít téged az elkerülő viselkedés. Ha keresztül akarod vinni a szándékodat, akkor nem leszel elégedett a kompromisszumkereséssel.

Ezért érzékeltesd világosan és érthetően, hogy milyen viselkedést vársz el a domináns embertől: azt akarod, hogy alkalmazkodjon vagy azt, hogy problémamegoldóan viselkedjen vagy kössön kompromisszumot.

Hogyan érd el egy alkalmazkodónál vagy elkerülőnél, hogy részt vegyen a problémamegoldásban?

Az alkalmazkodó vagy elkerülő ember nem szereti a konfliktusokat és nem szívesen szembesül a domináns stílussal.

a) az alkalmazkodó stílus kizökkentése

Az alkalmazkodó stílust az alkalmazkodó stílussal lehet stílusváltásra motiválni.

Akkor érhetsz el az alkalmazkodónál sikert, ha ő szólal meg legelőször. Ha ő mondja el először a véleményét, akkor nincs mihez alkalmazkodnia, viszont te alkalmazkodhatsz az ő érdekeihez, amennyiben azt helyesnek látod.

Teremts olyan környezetet a beszélgetéshez, ahol nem érzi fenyegetve magát!

  • Kizárólag a tisztázandó helyzetet írd le és kérd az ő véleményét, segítségét!
  • Ragaszkodj ahhoz, hogy ő beszéljen
  • Ha úgy érzed, nem mondott el mindent, kérdezz tovább, de erőszakosság nélkül.
  • Kérj tőle megoldási javaslatot is! Először mondja el ő, mi lenne szerinte a helyes!
  • Törekedj arra, hogy az ő véleményét figyelembe vedd és csak annyiban módosíts, amennyiben feltétlenül szükségesnek tartod.

b) Az elkerülő stílus kizökkentése

Az elkerülő stílus mögött gyakran egy domináns ember áll, aki nem lát esélyt arra, hogy a kérdésben sikert érjen el. Ezért hasznos lehet, ha

  • először domináns módon lépsz fel annak érdekében, hogy a konfliktus tisztázása egyáltalán létre jöhessen.
  • Ezután problémamegoldó vagy kompromisszumkereső stílust választasz, mivel az elkerülő stílust választó ember pont az alkalmazkodást és a domináns viselkedést szeretné elkerülni.

Az itt leírt stratégiákkal elérheted, hogy a konfliktus rendezése könnyebben megtörténjen. A legjobb azonban az, ha vitás kérdéseket, lehetséges ellentéteket még azelőtt tisztázol, mielőtt a konfliktusok kirobbannának. Akár a családban, akár a munkahelyen nagyon fontosak a rendszere, érdemi beszélgetések. Itt idejében felszínre kerülhetnek az elvárások, érdekek, örömök, csalódások és félelmek. A megoldást pedig nem akadályozzák az érzelmek és a sérelmek, amik konfliktushelyzetben gyakran elkerülhetetlenek.

 

Posted in Konfliktuskezelés | Leave a comment

Hogyan változtass Konfliktuskezelési Stílusodon?

Életed jelentős része előre megszabott rutinok és játékszabályok mentén zajlik. Ha belekerülsz egy ismétlődő konfliktushelyzetbe, szinte bizonyosan meg tudod mondani, mi lesz a következő lépés, mit fog mondani, tenni a másik, mi lesz a helyzet végkimenete.

Könnyen lehet, hogy ez az, amiből már eleged van, aminek nem látod értelmét és amin változtatni szeretnél. A hosszú időn keresztül ismétlődő negatív helyzetek- bár önmagukban nem elviselhetetlenek – felőrlik az idegeidet és az egészségedet is.

Mégis hogyan változtathatsz a megszokott kimeneten, hogyan irányíthatod a konfliktushelyzeteket?

A másik ember viselkedését kívülről megváltoztatni nem tudod. A változás vagy belülről történik, vagy sehogyan sem.

A konfliktushelyzetek lefolyásán mégis változtathatsz azzal, hogy változtatsz a saját viselkedésen. Az eddig megszokott konfliktuskezelési stílus helyett egy másikat alkalmazol. Ezzel megváltoztatod a feltételeket, megtöröd a szabályokat és a másikat is változásra készteted.

1.lépés: célkitűzés

Először írj egy listát arról, milyen helyzetek azok, amelyekkel elégedetlen vagy, amelyeken változtatni szeretnél.

Ezután rangsorold őket abból a szempontból, hogy melyek azok, amelyek aránytalanul nagy stresszt és problémát okoznak neked. Érdemes ezekkel kezdeni a változtatást.

Könnyen lehet, hogy a konfliktusaid között számos olyan van, amelyik bosszantó ugyan, de nincs nagy jelentősége. Nem zavar téged annyira, hogy okvetlenül azonnal foglalkozni kellene vele. Lehet közöttük azonban olyan is, amelyik a többivel összehasonlítva sokkal jobban zavar téged. Úgy látod, hogy ha csak ezen az egy konfliktuson változtatni tudnál, az életed sokkal könnyebb lenne.

Egy másik szempontot is figyelembe vehetsz: mennyire könnyű számodra a változást megvalósítani?

Előfordulhat, hogy “a gyakorlás kedvéért” inkább egy olyan helyzettel kezdesz, aminél nagyobb a siker valószínűsége. Az önbizalmad növekedésével nagyobb bátorságot kapsz a nehezebb helyzetek kezelésére is.

A listából egyidejűleg egy helyzetet válassz ki. Egyidejűleg csak ezzel foglalkozz és akkor lépj tovább, ha ebben a helyzetben rutinszerűen másképp tudsz viselkedni.

Ha még nem találkoztál a célkitűzés jelentőségével, akkor olvasd el ezt a bejegyzést.

2. lépés: megfigyelés és tudatosítás

Figyeld meg néhány alkalmon keresztül, hogyan zajlanak le a kiválasztott konfliktusok.

  • Mi a kiváltó okuk?
  • Mikor fordulnak elő?
  • Mi az első lépés?
  • Mik a tipikus mondatok, viselkedési jegyek?
  • Milyen érzések és gondolatok vannak benned a konfliktushelyzet során?ú
  • Mi az, ami a másik félben végbemehet, mik az ő érzései, gondolatai?

Minél részletesebben ismered a saját konfliktushelyzeteidet, annál könnyebben és pontosabban ki tudod választani, hogy mi lenne a helyes stratégia. Emlékeztetőül itt van 5 szempont, amit a helyes stratégia kiválasztásához figyelembe vehetsz.

A tudatosításnál segít az is, ha egy papírra felírod a gondolataidat.

Figyeld meg, hogy már maga a tudatosítás is változtat a konfliktushelyzeteiden: szabadabban és könnyebben tudsz reagálni rájuk, mivel a megfigyelés által automatikusan távolságot veszel tőlük.

3. lépés: mentális felkészülés

Miután tudatos lett benned, milyen stratégiát kellene alkalmaznod, képzeld el minél pontosabban, hogyan fogsz legközelebb viselkedni:

  • milyen kérdéseket teszel fel?
  • hogyan fogalmazod meg az elvárásaidat, szükségleteidet?
  • hogyan fogalmazod meg a kéréseidet?
  • milyen testbeszédet alkalmazol?
  • hogyan reagálhat a másik fél és te hogyan fogsz arra reagálni?

Építs fel magadnak egy konkrét stratégiát és képzeld el egész pontosan, hogyan fog az lezajlani. Felkészülhetsz a különböző kimenetekre is, az esetleges sikertelenségre. Mit fogsz mondani és tenni ebben az esetben?

A mentális felkészülésről itt is olvashatsz egy rövidebb bejegyzést.

4. lépés : megvalósítás

Várd az alkalmat arra, hogy a kiválasztott konfliktushelyzet újra fellép. Amikor észreveszed annak az előjelét, hogy a problémás helyzet újra fellép,

  • állj meg egy másodpercre, tudatosítsd, hogy milyen stílust kívánsz alkalmazni és csak ezután reagálj rá.

Minden alkalommal dicsérd meg magad és légy arra büszke, hogy kísérletet tettél a változtatásra! Még ha nem is úgy alakult minden, ahogyan szeretted volna, az önértékelésednek nagyon sokat számít, hogy tudatosan próbáltad meg kezelni a helyzetet.

Kitartással el fogod érni azt az eredményt, amit szeretnél és amire szükséged van.

 

 

 

Posted in Konfliktuskezelés | Tagged | Leave a comment

Konfliktuskezelés – mi az ideális stratégia?

Többször volt már szó arról, hogy nem lehet általánosan megfogalmazni, melyik Konfliktuskezelési Stílus az ideális vagy a legjobb. A Konfliktuskezelési Stílusok Tréning egyik első üzenete, hogy a helyzet és az értékrend dönti el, melyik stílust célszerű választanod.

Mégis megfogalmazható egyfajta ajánlás, egy olyan stratégia, amit általában követhetsz, ha mind a kapcsolatokra, mind a saját érdekeidre egyformán figyelni szeretnél.

Milyen konfliktussal érdemes egyáltalán foglalkoznod? Elsősorban azzal, ami vagy fontos neked, vagy gyakran ismétlődik és ezáltal terhedre van.

Mindig kezdj a Problémamegoldó Stílussal!

A Problémamegoldó Stílus az, amin keresztül a kapcsolat, mások megértése és az önismeret a legjobban fejlődni tud. Ez az a stílus, ami nem csak rövid távon, hanem hosszú távon is kezeli a konfliktusokat. (Ellentétben pl. az Elkerülő Stílussal.)

Az alábbi módon érdemes eljárnod:

Első lépés: előkészület

  • Vizsgáld meg a helyzetet és gondold végig a helyzetben lévők jogos érdekeit! Készülj fel megoldási javaslatokkal a tisztázó beszélgetésre!

Második lépés: a tisztázó beszélgetés

  • Keríts sort a konfliktushelyzet megbeszélésére és kérd a másik együttműködését a megoldásban!
  • Először hallgasd meg, hogy ő mit gondol a helyzetről, tisztázd vele, hogy mik az ő érdekei, elvárásai. Vedd ezeket komolyan, ha kell, módosítsd a véleményedet a dologról. Fontos, hogy elsősorban ne konkrét megoldásokról beszéljetek, hanem szükségletekről, érdekekről. Ezeket fogadd is el (egyenértékűség elve).
  • Ezután kérd, hogy hallgasson meg téged is és tárd fel, hogyan éled meg a helyzetet te és mire lenne a helyzetben neked szükséged. Itt is fontos, hogy elsősorban ne a konkrét megoldás legyen a téma, hanem az érdekeid, szükségleteid.
  • Ezt követően kérj tőle megoldási javaslatot – ha szerencséd van, te is egyetértesz vele és már meg is egyeztetek. Ha mégsem, hozd fel a te javaslataidat. Több javaslat közül válasszátok ki azt, amelyik mindkettőtök érdekei közül a lehető legtöbbet megvalósítja.

Ha nincs tökéletes megoldás, ezen a módon meg tudod találni a lehető legjobb kompromisszumot.

Harmadik lépés: a megvalósítás

Minden megegyezés annyit ér, amennyit megvalósítanak belőle. Ügyelj arra, hogy ne csak a megegyezés, hanem a megvalósítás is megtörténjen a konfliktushelyzetben.

Ha nincs megegyezési hajlandóság vagy lehetőség, válassz másik stílust!

Az 5 Döntési Szempontot segítségül véve gondold végig, melyik konfliktuskezelési stílust tudod felvállalni.

Ez lehet a domináns, az alkalmazkodó vagy az elkerülő – a lényeg, hogy számot tudj magadnak adni arról, miért pont azt a stílust választottad.

Ha később rájössz, hogy hibáztál, akkor is emelt fővel vállalhatod a döntésedet. Senki sem mindentudó, mindeható és hibátlan. Te viszont mindent megtettél, ami a döntéshozatalkor a hatalmadban állt.

 

 

Posted in Konfliktuskezelés | Leave a comment

A haszonérvelés technikája

Minden szentnek maga felé hajlik a keze – a mondás azon a népi megfigyelésen alapul, hogy a templomi szobrok valamelyik keze nagyon sok esetben a teste felé hajlik. A jelentése pedig valahogy úgy fordítható, hogy mindenki elsősorban magára gondol, saját magát helyezi a középpontba, a saját hasznát keresi. A templomi szobrok alatt éppen ezért gyakran persely is található.

Continue reading

Posted in Értékesítés | Leave a comment

Melyiket válaszd? Konfliktuskezelési stílusok.

“Akkor nemesb-é a lélek, ha tűri sorsa minden nyűgét s nyilait

vagy ha kiszáll balsorsa ellen s kardot ragadva véget vet neki?”

Hamlet

Megismerve az 5 Konfliktuskezelési Stílust adódik a kérdés, hogy melyik helyzetben melyik stílust válaszd. Ez már Hamletnek is gondot okozott, hiszen a stílus csupán eszköz – az értékrendszered és célrendszered dönti el, hogy mikor melyiket érdemes választanod.

Ebből adódik, hogy a konfliktushelyzetekkel való foglalkozás egy életen át tartó feladat – a helyzetek végiggondolása és a belőlük való tanulás által fejlődik a személyiséged, érettebb, bölcsebb leszel.

Continue reading

Posted in Konfliktuskezelés | Leave a comment

Legyél te is tréningtesztelő!

Nehéz elsőre tökéleteset alkotni. Legyél Te az első, aki teszteli az új Konfliktuskezelési Stílusok Online Tréninget! Jelentkezz az 1 hónapos ingyenes teszt hozzáférésért! Continue reading

Posted in Egyéb, Konfliktuskezelés | Leave a comment

Online időpontfoglalás – új szolgáltatás!

Felhívod – foglalt. Visszahív – éppen beszélsz. Újra hívod – felveszi, de autót vezet, nincs nála a naptárja. Este meg már nincs képed felhívni. Neked is, neki is családotok van.

Ismerős a helyzet? Nos, hát ezen szeretne könnyíteni az

Online Időpontfoglalási lehetőség.

Continue reading

Posted in Egyéb | Leave a comment

Honnan származnak a félreértések?

Ebben a 20 perces videóban arról van szó, melyek a félreértések általános forrásai. Ha megismered őket, jobban fel tudsz készülni arra, hogy megelőzzed a félreértéseket.

Ezt az előadást a Győri Ipartestületnél tartottam mikro és kisvállalkozások vezetőinek. Hangsúlyt helyeztem arra, hogy hogyan jelenik meg a kommunikációs zajok elkerülése a mindennapi vezetői munkában.

Continue reading

Posted in Egyéb | Tagged , | Leave a comment

Felismered a Konfliktuskezelési Stílusokat?

Talán te is láttad a Madagaszkár 2. című animációs filmet. Nekem az egyik kedvencem.

Összeállítottam egy kis gyakorló feladatot a film jeleneteiből. Ezek mind a szereplők közötti konfliktusokról szólnak.

A te feladatod az lesz, hogy felismerd a szereplők konfliktuskezelési stílusát! Continue reading

Posted in Egyéb | Leave a comment

Konfliktuskezelési stílusok teszt

[streamquiz id=”5″]

Posted in Egyéb | Leave a comment