Hogyan zökkents ki másokat?

A főnököd kemény, domináns ember, aki hirtelen reagál. Hogyan érd el, hogy komolyan vegyen téged?

A családtagod nem szívesen beszél problémákról. Hogyan érd el, hogy elmondja amit gondol?

Ebben a bejegyzésben arról olvasol, mit tehetsz azért, hogy mások másképp viselkedjenek egy helyzetben, mint ahogy szoktak.

Nem arról van szó, hogy manipulálj vagy átnevelj másokat. Az első tisztességtelen, a második reménytelen. Sokkal inkább arról, hogy mit változtathatsz a saját viselkedéseden. Annak érdekében, hogy a másik másképp viselkedjen és így egy konfliktus valódi megoldást találjon.

Hogyan érd el egy dominánsnál, hogy meghallgasson téged?

A domináns viselkedés logikája, hogy a másikat alkalmazkodásra kényszeríti. Ha ez sikertelen akkor a domináns embernek két választása van: harc a győzelemig vagy a stílus megváltoztatása.

A domináns ember kizökkentésének első lépése, hogy a első lépésben te magad is dominánsan lépsz fel.

a) Harc a győzelemig vagy vereségig

Ha a domináns ember a te domináns fellépésedre a harcot választja, akkor nem sok esélyed van a konfliktus értelmes rendezésére. Vagy felveszed a küzdelmet, vagy pillanatnyilag alkalmazkodsz esetleg kimenekülsz a helyzetből.

b) Stílus váltás

Szerencsére sok domináns ember nem betegesen domináns és nem is ostoba. Ha érzi rajtad, hogy nem engedsz, a nyomás növelése helyett stílust vált.

Az már személyfüggő, hogy a domináns ember milyen stílusra vált át először. Valószínű az a stílus, ami a konfliktuskezelési tesztben a domináns stílus után a legmagasabb értéket kapta. Ez lehet elkerülő, alkalmazkodó, problémamegoldó, kompromisszumkereső. Jó ha tudod, melyik viselkedésre van szükséged. Ha problémát akarsz megoldani, akkor nem segít téged az elkerülő viselkedés. Ha keresztül akarod vinni a szándékodat, akkor nem leszel elégedett a kompromisszumkereséssel.

Ezért érzékeltesd világosan és érthetően, hogy milyen viselkedést vársz el a domináns embertől: azt akarod, hogy alkalmazkodjon vagy azt, hogy problémamegoldóan viselkedjen vagy kössön kompromisszumot.

Hogyan érd el egy alkalmazkodónál vagy elkerülőnél, hogy részt vegyen a problémamegoldásban?

Az alkalmazkodó vagy elkerülő ember nem szereti a konfliktusokat és nem szívesen szembesül a domináns stílussal.

a) az alkalmazkodó stílus kizökkentése

Az alkalmazkodó stílust az alkalmazkodó stílussal lehet stílusváltásra motiválni.

Akkor érhetsz el az alkalmazkodónál sikert, ha ő szólal meg legelőször. Ha ő mondja el először a véleményét, akkor nincs mihez alkalmazkodnia, viszont te alkalmazkodhatsz az ő érdekeihez, amennyiben azt helyesnek látod.

Teremts olyan környezetet a beszélgetéshez, ahol nem érzi fenyegetve magát!

  • Kizárólag a tisztázandó helyzetet írd le és kérd az ő véleményét, segítségét!
  • Ragaszkodj ahhoz, hogy ő beszéljen
  • Ha úgy érzed, nem mondott el mindent, kérdezz tovább, de erőszakosság nélkül.
  • Kérj tőle megoldási javaslatot is! Először mondja el ő, mi lenne szerinte a helyes!
  • Törekedj arra, hogy az ő véleményét figyelembe vedd és csak annyiban módosíts, amennyiben feltétlenül szükségesnek tartod.

b) Az elkerülő stílus kizökkentése

Az elkerülő stílus mögött gyakran egy domináns ember áll, aki nem lát esélyt arra, hogy a kérdésben sikert érjen el. Ezért hasznos lehet, ha

  • először domináns módon lépsz fel annak érdekében, hogy a konfliktus tisztázása egyáltalán létre jöhessen.
  • Ezután problémamegoldó vagy kompromisszumkereső stílust választasz, mivel az elkerülő stílust választó ember pont az alkalmazkodást és a domináns viselkedést szeretné elkerülni.

Az itt leírt stratégiákkal elérheted, hogy a konfliktus rendezése könnyebben megtörténjen. A legjobb azonban az, ha vitás kérdéseket, lehetséges ellentéteket még azelőtt tisztázol, mielőtt a konfliktusok kirobbannának. Akár a családban, akár a munkahelyen nagyon fontosak a rendszere, érdemi beszélgetések. Itt idejében felszínre kerülhetnek az elvárások, érdekek, örömök, csalódások és félelmek. A megoldást pedig nem akadályozzák az érzelmek és a sérelmek, amik konfliktushelyzetben gyakran elkerülhetetlenek.

 

This entry was posted in Konfliktuskezelés. Bookmark the permalink.